luni, 24 octombrie 2011

Enigma Otiliei

Cu avalansa de carti noi aparute pe rafturile librariilor, tindem sa neglijam minunatele carti care se afla chiar sub nasul nostru. Eu asa am facut ceva timp, am achizitionat carti noi, care imi pareau interesante si am neglijat lectura pentru scoala. Dar am zis "stop!" si le-am acordat si cartilor de mai demult o sansa.
 Este si cazul cartii scrise de George Calinescu-"Enigma Otiliei". La inceput amanam de pe o zi pe alta lectura, mi se parea odioasa, primele 20 de pagini au trecut foarte greu. Dar dupa ce am trecut acest prag, povestea acestor doua personaje-Felix si Otilia in special, si-a facut loc in mintea si in inima mea.
Mi-am dat seama ca nu trebuie sa judecam o carte dupa coperta, asa cum e si proverbul, ci sa criticam numai dupa ce am citit acea carte.
Acum aceasta este printre preferatele mele, alaturi de Jurnalele Vampirilor, Mandrie si Prejudecata si Persuasiune. Nu regret sansa pe care i-am acordat-o unei carti de care imi era groaza sa ma apuc sa o citesc, regret ca nu mi-am infrant mai devreme aceasta prejudecata, care mi-a intiparit in minte ca "cartile vechi romanesti sunt plictisitoare si enervante".

Felix Sima deschide romanul prin descrierea casei, privita prin ochii sai si îl încheie cu aceeasi imagine a cladirii vazuta din perspectiva eroziunii timpului. Romanul pune în centrul narativ al actiunii formarea personalitatii lui Felix, de aceea poate fi considerat un bildungsroman. Felix este cel care introduce cititorul într-o lume necunoscuta, de care ia act prin imaginile reflectate, în constiinta acestui personaj.Personajul principal este Otilia, este un personaj tipic de feminitate enigmatica pentru toate personajele romanului, acesta fiind de o tumultoare seriozitate sau zapacita ca o fetita, ramanad surprinzatoare prin amestecul unui farmec juvenil cu o maturitate profunda.
Aceasta enigma a Otiliei se naste in special in sufletul lui Felix,care nu poate da explicatii exact despre comportamentul fetei.
Insusi Pascalopol o considera o enigma, confirmandu-i lui Felix la sfarsitul romanului cum :,,A fost o fata delicioasa,dar ciudata.Pentru mine e o enigma!’’


Va recomand din toata inima aceasta carte, stiu ca majoritatea o citesc doar pentru ca este obligatorie la scoala, insa merita cu adevarat. Va garantez ca veti savura paginile rand pe rand, in timp ca veti dori sa aflati ce se mai intampla cu indragostitul Felix si nebunatica Otilia.
 

Un comentariu:

Spune-ti parerea! ;)