joi, 26 ianuarie 2012

Impresii Paranormal-Kiersten White


  • Bestseller New York Times
  • Roman selecţionat de Publisher’s Weekly, pentru debut remarcabil în 2010
  • Selecţionat pentru Junior Library Guild
Cel mai original debut paranormal al anului. – LISA MCMANN
Paradoxal, deşi lucrează pentru Agenţia Internaţională de Securitate pentru Paranormali, Evie s-a considerat întotdeauna o fiinţă normală. Desigur, cea mai bună prietenă a ei este o sirenă, fostul ei iubit este silf, iar ea se îndrăgosteşte de un metamorf…
Numai că fiinţele paranormale încep să moară, iar visele lui Evie sunt bântuite de voci obsedante şi profeţii misterioase.
Curând, ea îşi dă seama că ar putea să existe o legătură între abilităţile ei şi valul brusc de crime…Cam mult pentru o fiinţă normală!

O călătorie într-un montagne russe, rapidă şi jucăuşă. Povestea asta a fost exact aşa cum speram – îndrăzneaţă, reconfortantă şi absolut înspăimântătoare. Oh, biiiiip! Îmi place la nebunie! – BECCA FITZPATRICK

Vreau neaparat sa le multumesc fetelor de pe blogul Love for books, Criss si Dee, pentru ca datorita lor am putut sa citesc aceasta carte frumoasa, am castigat-o la concursul Postarile de iarna.


Cand  am inceput sa citesc aceasta carte, nu stiam la ce sa ma astept. Unii au zis ca e foarte frumoasa, altii ca are prea multe fiinte supranaturale si nu mai intelegi nimic. Si titlul "Paranormal'' ma trimitea cu gandul la alte chestiuni paranormale, ca fantomele, de exemplu. Si mare mi-a fost surpriza cand am vazut cat de amarnic m-am inselat. Dar m-am deschis noutatii si am inceput sa citesc. 

Citind primul capitol, mi s-a parut ca autoarea si-a intrat mai greu in rol, capitolul fiind unul "de incalzire", insa asa se intampla la inceputul fiecarei carti. 
Evie este trimisa intr-un cimitir, avand misiunea de a captura un vampir pe nume Steve. Desi vampirului Evie nu-i pare deloc amenintatoare, ea parand doar o fata de 16 ani, vulnerabila si usor de speriat, dupa ce acesta afla ca ea face parte din AISP-Agentia Internationala de Securitate pentru Paranormali, el isi pierde din curajul avut si aproape ca se preda. Ea ii pune la picior un dispozitiv de urmarire, care daca este scos, elibereaza apa sfintita-letala pentru vampiri si il trimite pe vampirul Steve in Bucuresti, Romania, in carte fiind un fel de tara a vampirilor(si eu am fost mirata cand am vazut ca este mentionata tara noastra, atat de necunoscuta printre straini). Inca o misiune efectuata cu succes adaugata la lista lui Evie.
Totul decurge natural, cititorului nu i se ofera prea multe informatii, ca si cum el deja ar sti despre ce si despre cine este vorba in aceasta carte. Cu alte cuvinte, autoarea trateaza cu banalitate chestiunile referitoare la multitudinea de fiinte paranormale, neoferindu-ti nici macar o scurta pauza de reflectie la cele intamplate, inca de la inceput, totul este alert, plin de actiune.

Evie s-ar fi simtit bucuroasa ca terminase misiunea atat de repede, asa putea sa ajunga la timp si sa vada episodul din Easton Heights. Dar mijlocul de transport trimis de AISP ca sa o aduca acasa nu era deloc placut, asa ca nici gand sa simta bucurie, ci mai degraba repulsie. Reth, un silf si fostul iubit al lui Evie este nemaipomenit de incantat ca nu era niciun alt silf disponibil si ca el avea "misiunea'' de a o aduce pe "dragostea lui'' acasa. 
Silfii, fiinte paranormale nemuritoare, din pricina faptului ca nu au loc nici in Iad, nici in Rai(sunt prea buni pentru Iad si prea rai pentru Rai), sunt condamnati sa traiasca etern pe Potecile Silfilor, un loc care coexista cu Pamantul, intr-o alta dimensiune. Cei care cunosc numele lor adevarat ii pot face sclavii lor, insa siretenia silfilor transforma ordinele dupa bunul lor plac. Ei pot calatori in orice loc de pe Pamant, avand abilitatea de a deschide usi care sa duca oriunde doresc, aceasta modalitate de calatorie fiind cunoscuta pentru unii cititori.

De ce cunoscuta? Ma abat putin de la subiect, dar trebuie sa explic asta.
La inceputul cartii, am fost foarte surprinsa sa citesc despre Kiersten White ca a scris si o carte cu eseuri, Visitor's Guide to Mystic Falls, care are legatura, foarte mare legatura cu Jurnalele Vampirilor. Si in timp ce citeam Paranormal, mi-am dat seama de influenta care a avut-o Jurnalele Vampirilor. In primul rand, aceasta modalitate de calatorie a silfilor, seamana atat de mult cu felul in care calatoreau Shinichi si Misao, cu ajutorul paspartu-urilor, cu deosebirea ca silfii nu aveau nevoie de acele chei, cei care au citit Jurnalele Vampirilor stiu despre ce vorbesc.
In al doilea rand, Reth ar putea fi un fel de frate geaman al lui Damon. Amandoi sunt periculosi, puternici, influenti, si amandoi fac parte din categoria "'cei rai ai celor buni". Sa nu mai mentionez de faptul ca replicile lor sunt atat de asemanatoare, ironice, directe si uimitor de seducatoare, iar actiunile lor servesc acelasi scop: sa-si atraga iubitele de partea Intunericului. Si de-a lungul cartii, se gasesc atatea asemanari, ce-i drept minore, dar nu poti nega aceasta influenta.


Revenind la subiect, Reth era foarte entuziasmat ca o va vedea pe Evie. Veti vedea cat de obsedat este el de ea si cat de departe poate ajunge ca sa o recastige, pana la sfarsitul cartii dezvaluindu-se anumite adevaruri in legatura cu personajul lui.
Evie, chiar daca oscila intre ura si dorinta in ceea ce-l priveste pe Reth, nu-i putea nega frumusetea si influenta asupra ei. El avea "trasaturi delicate, ochi migdalati, ficsi ca in desenele animate japoneze, chipul lui era pur si simplu frumos. Vazandu-l, te durea inima si iti doreai sa nu mai faci nimic altceva, ci doar sa te uiti la el tot restul vietii tale."
Citind asta, mi-am imaginat ca Reth avea sa fie unul dintre personajele pozitive ale cartii, nici prin gand nu mi-a trecut ca el reprezenta unul dintre cei mai mari dusmani ai lui Evie, in ciuda faptului ca nu-i dorea raul, dupa parerea lui, el ii dorea sufletul si inima si mai dorea sa poate dansa la nesfarsit cu ea. El patrunde adesea neinvitat in camera ei si o invaluie intr-un fel de "caldura", care ii ajunge pana in inima. Este la fel de bizar precum suna.


Ea il dorea cateodata, dar asta se tragea de la singuratatea ei. Evie fusese gasita intr-un cimitir, goala, cand avea numai trei anisori si de atunci fusese prin intermediul sistemului de adoptii, la numeroase familii. Asta pana cand fusese gasita tot intr-un cimitir, la varsta de 8 ani, aproape atacata de un vampir care ''arata ca doi tipi intr-unul singur: tipul dragut si un cadavru uscat, amandoi laolalta, in acelasi trup". AASP, devenita mai apoi AISP, aflase de "talentul'" ei de a vedea prin farmecele paranormalilor asa ca au ''adoptat-o'', fiind foarte valoroasa pentru ei, unica. 
De atunci, singura familie pe care o cunoscuse era Raquel, conducatoarea AISP din SUA, un fel de mama surogat pentru eroina noastra si Lish, o sirena si totodata cea mai buna prietena a ei. Dar un intrus ii fenteaza pe toti, si pe silfi si pe varcolacii care erau responsabili cu siguranta sediului AISP, si patrunde in sediu, aratand exact ca Raquel, insa in spatele farmecelor se ascundea o creatura fara trasaturi, cu ochii de culoarea apei, aproape transparenta. Evie il descopera si il captureaza.
Mai tarziu afla ca acea fiinta poarte numele de Lend(a da cu imprumut, in engleza), insa nimeni de la Centru nu stie ce este el si de ce este capabil sa ia chipul persoanelor.
Evie si Lend se imprietenesc, avand multe in comun, si pana la finalul cartii, Lend se va dovedi un bun  prieten si chiar mai mult de atat. 
Insa Evie aude prin vis o voce obsedanta, care repeta totdeauna niste versuri ciudate.

"Ochi precum suvoaie de gheturi ce se topeau, reci ca lucruri care pentru ea o taina erau. Raiul deasupra, dedesubt Iadul, foc lichid ce ascunde intristare. Moarte, moarte, moarte fara eliberare. Moarte, moarte, moarte fara eliberare".

Si cand paranormalii incep sa moara pe capete, ucisi de o forta malefica, incep investigatiile. Evie nici nu are habar cat de mare este legatura intre ea si uciderile in masa. Acele versuri ciudate se vor dovedi o previziune a cosmarului. Si cosmarul este sora lui Evie. Dar povestea este abia la inceput. Vor fi atatea rasturnari de situatie si atatea intamplari, incat nimic din ce stia Evie, nu va mai fi la fel.
In final, ea va face ceva ce nu s-a gandit niciodata ca va face si va afla adevarul in legatura cu viata ei, in legatura cu ce este ea de fapt si pentru ce a fost creata.
Ea trebuie sa se agate de ce este bun in viata ei, ca sa depaseasca raul ce ameninta sa o cuprinda si care ar avea consecinte catastrofale asupra tuturor paranormalilor din lume.


Personajul favorit: Mi-a placut de Evie, insa nu pot spune ca este favorita mea. Inca de la inceput mi-a placut de Reth, as fi vrut ca lucrurile sa se desfasoare altfel, insa el nu-si poate schimba natura de silf. Totusi, personajul lui m-a cucerit. Nu se da batut niciodata, nici chiar cand Evie il respinge, el continua sa o iubeasca neconditionat si sa faca totul pentru a o obtine. Si chiar am fost uimita sa aflu ca el, desi pare rau si malefic, face parte din randul silfilor Luminii. Cum am zis mai sus, face parte din categoria "celor rai ai celor buni". 

Coperta: Mi-a placut si inca imi place foarte mult, e exact cum mi-am imaginat-o pe Evelyn, cu rochia roz(este intr-adevar obsedata de roz), putin intunecata cu negru si gri, reprezentand natura sa ascunsa si periculoasa.

Alte variante de coperta:
Toate sunt pur si simplu superbe, una mai frumoasa ca cealalta, insa a noastra mi se pare cea mai reprezentativa si sunt bucuroasa ca au pastrat-o pe cea originala.




 Ce nu mi-a placut:  
Nu mi-a placut faptul ca autoarea nu exploateaza la maxim relatiile dintre personaje, as fi vrut sa vad mai multe despre relatia lui Evie cu Reth, dar si alti paranormali din AISP, despre silfi as fi vrut sa aflu mai multe, mi s-au parut cei mai fascinanti paranormali. In ceea ce priveste relatia lui Evie cu Lend, totul se desfasoara prea repede, si nu o descrie suficient de bine la final.

 Fragmente din carte:

"-Numele meu e Evie. Pe Raquel deja o cunosti--i-ai tras un pumn, dupa care i-ai furat chipul, iti amintesti?--, iar aici e Jacques, noul tau prieten, cel mai bun, din moment ce pe-aici el e responsabil cu masa. Presupunand ca mananci. Si tu esti?
 -Lend.
 -Lend?a intrebat Raquel.
 -Da, la fel ca in <<da-mi cu imprumut chipul tau>>, a zis, scanteind din nou catre Raquel.
 -De ce nu Borrow?l-am intrebat. Sau, si mai bine, Steal?
 -O sa te-ntreb din nou, s-a repezit Raquel. Ce esti?
Avand in vedere ce facuse tipul asta, n-o condamnam ca era nerabdatoare.
-Buna intrebare! Poate-mi spui tu!
-De ce te afli aici?
-Imi place sa am parte, din cand in cand, de o doza de curent electric in trup.
-Ce cauti?
-Raspunsuri.
-Bine, i-a zambit crispata Raquel. Si eu la fel."

"-N-ai obosit sa fii rece?m-a intrebat el, incercand sa se apropie de mine. Rece si singura. Nu trebuie sa fii asa. Nu mai avem mult timp.
Ochii lui erau ca niste oceane de chihlimbar, adanci si eterni. Oceane in care te puteai scufunda.
-Danseaza din nou cu mine. 
Am inchis iar ochii strans. Avea dreptate. Eram obosita. Fusesem singura toata viata. Centrele anterioare, Centrul de-acum, care era diferenta? De ce ii opuneam rezistenta?Am simtit cum ma atinge cu mana;era atat de calda! Fierbinteala a inceput sa mi se raspandeasca prin brat, incet, insistent. De ce sa nu-i dau lui inima mea, sufletul meu? Nimeni altcineva nu le voia.
A simtit ca sunt gata sa cedez si m-a tras mai aproape de el.
-Nu exista nimeni altcineva pentru tine, dragostea mea. Lasa-ma sa fiu alaturi de tine!
Nu exista nimeni altcineva pentru mine. Am deschis pleoapele si m-am uitat in ochii aurii ai lui Reth, iar imaginea altor ochi, limpezi ca apa, mi-a invadat mintea. De ce ma gandeam la Lend in clipa aceea habar n-aveam, dar a fost suficient ca sa ma faca sa dau inapoi. Am ridicat cutitul de argint si l-am tinut intre noi ca un talisman."

"-Chiar crezi ca o sa ramana cu tine cand o sa afle ce esti? N-o spusese cu cruzime. De fapt, avea aerul ca-i parea rau pentru mine.
-Si el ma place, am spus, dandu-mi seama cat de patetic suna asta.
-Nu esti ce crede el ca esti. Nu esti una dintre ei. Poti sa te prefaci-sa te prefaci ca esti normala, sa te prefaci ca esti paranormala-dar in cele din urma nu conteaza. Noi nu suntem nimic, a spus ea, si chipul ii era gol.
-De ce o faci?am intrebat-o incet. De ce-i omori?
-Nu-i omor. Ii las sa plece.
-Dar nu trebuie sa-i omori.
S-a uitat la mine, iar ochii ei pali erau plini de tristete.
-Asta suntem noi, Evie. Asta trebuie sa facem. Lasa-i sa plece, elibereaza-i. Nu apartin acestei lumi. Si daca nu le-as lua sufletele, as muri."

Trailerul cartii: 
 


Abia astept sa apara si in Romania urmatoarele volume, Supernaturally si Endlessly, Paranormal mi-a placut foarte mult si daca ar fi sa recomand cuiva vreo carte, aceasta ar fi aleasa.

11 comentarii:

  1. Wow, ce de impresii!:) Nu am citit cartea, dar banuiesc ca e super!

    Dee.

    RăspundețiȘtergere
  2. M-am intins prea mult:)) E din cauza faptului ca mi-a placut foarte mult, deci da, e grozava cartea:D

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi plac citatele :) Sper sa pot pune mana me ea cat mai curand ^.^
    O zi frumoasa.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pare interesanta cartea. Sper sa o pot citi si eu curand.

    RăspundețiȘtergere
  5. Sa stii ca merita citita cartea:) Cand apuci sa o citesti, sa-mi zici si mie cum ti s-a parut:D Sunt curioasa:))

    RăspundețiȘtergere
  6. Voi avea grija sa iti spun ^^ Astept o reducere pe la vreo librarie pentru a o cumpara, deoarece momentan finantele mele sunt secate dupa ce am cumparat vreo 20 de carti.

    RăspundețiȘtergere
  7. Stiu cum e:)) Abia am venit de la librarie, dupa ce mi-am golit buzunarele pe carti:D

    RăspundețiȘtergere
  8. Cartea asta o citesc şi eu acum şi e chiar super interesantă! :x

    RăspundețiȘtergere
  9. Da, chiar e... Abia astept sa apara si Supernaturally:D

    RăspundețiȘtergere
  10. Tocmai ce mi-am cumparat si eu prima carte. Sper sa fie frumoasa.

    RăspundețiȘtergere

Spune-ti parerea! ;)